«Blog overzicht
21 januari 2016

5 Tips Met Focus Doorademen

Wat gebeurt er met jouw ademhaling als je met volle concentratie en focus ergens mee bezig bent? Wanneer we soms zo gefocust aan het werk zijn, waarbij we vooral met ons hoofd bezig zijn, dan heeft dit impact op onze ademhaling en is deze veelal minder vol en diep. Aan het eind van een intensieve (hoofd) werkdag ga je merken dat je energie laag is en de vermoeidheid gaat opspelen. Op lange termijn heeft dit nadelige gevolgen op ons welzijn.

5 tips om door te ademen tijdens je activiteiten:

  • Voordat je begint aan een activiteit voel hoe het is met je ademhaling, voel je lijf en wees je bewust van lichaamssensaties;
  • Wanneer je gefocust aan de slag gaat met een activiteit, bijv het beantwoorden van je mails, doe de oefening om tijdens het openen, lezen en beantwoorden van 1 mail diep en vol door te ademen. Merk wat dat doet. Voor degenen die juist veel in contact zijn met klanten/cliënten, adem dan is heel bewust dieper in en uit wanneer je aan het luisteren bent naar de ander.
  • Als je klaar bent met een activiteit, neem dan letterlijk even een paar minuten een diepe en volle adempauze.
  • Je concentratievermogen verhoogt wanneer je regelmatig beweegt, helemaal als je lange tijd in een zelfde houding zit of staat. Doe wat stretch oefeningen en geef je spieren voldoende zuurstof.
  • Tip voor nu…Adem op dit moment vol en diep door terwijl je hieronder leest over de ervaringen van Ilona, een cliënt, wat de effecten zijn op haar lichaam wanneer ze aan het werk is en wat een sessie met haar heeft gedaan:

“In mijn werksituatie ervaar ik soms een beklemming. Om er achter te komen waar dat gevoel vandaan kwam hebben we letterlijk mijn werksituatie nagebootst. Ik moest gaan zitten zoals ik zit wanneer ik door mijn camera kijk. Ze vroeg me om te bewegen zoals ik beweeg indien ik aan het werk ben. Ik ervaar de camera dikwijls als dwangbuis. De lens betekent voor mij grote bewustzijnsvernauwing want op het moment dat ik erdoor kijk wordt de hele werkelijkheid alleen nog maar beeld. Ik voel geen enkele verbinding meer; ik zie m alleen nog maar. Bij de nabootsing herkende ik dan ook de weerzin die ik vaak ervaar.

just breathJessica heeft me vervolgens geleerd om tijdens het kijken ook contact te houden met mijn lichaam en omgeving. Deels door goed te blijven ademen. Vaak heb ik lange sluitertijden. Iedere beweging kan onscherpte veroorzaken waardoor ik mijn adem bleek in te houden.

En deels door me twee oefeningen mee te geven die mijn geconditioneerde werkhouding zou doorbreken.
De eerste was: Ga fotograferen met je andere oog.
De tweede was: Ga fotograferen zonder statief en beweeg door de ruimte terwijl je door de lens blijft kijken.

Beide oefeningen waren fijn en leerzaam. Het fotograferen met mijn andere oog maakte dat de ruimte vernieuwd op me over kwam. Aan het waarnemen kwam een gevoel te zitten die onwennig was maar tegelijkertijd levendig en spannend. Het fijne van deze werkwijze vind ik de ontwikkeling van het leren herkennen van een gevoel waar je in eerste instantie niet bewust van was.

Ik weet nu hoe het waarnemen door de camera kan voelen zonder die beklemming. Bij het kijken en bewegen inéén realiseerde ik dat ik best twee dingen tegelijk kon. Dat ik niet het één hoef af te sluiten om het andere te kunnen. Het was best mogelijk om me zowel te focussen als contact te houden met me omgeving. Dit lukte me als ik deze twee aandachtsvormen ritmisch afwisselde. Een afwisseling tussen vasthouden en loslaten, tussen me concentreren op een punt in de ruimte en deze los laten om me te kunnen concentreren op een gevoel in mijn lijf. En visa versa. Deze oefening is zeer leerzaam voor mij geweest.

Het belangrijkste voor mij is dat ik nu weet hoe je je bewustzijn zou kunnen verbreden. Dat het denken en doen wel twee diverse dingen zijn maar voortkomen uit één organisme. In mijn werksituatie heb ik een aan aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Ik probeer om rondom de enscenering zolang mogelijk ruimte te houden en fotografeer in eerste instantie zonder statief. Het zoeken naar de juiste beeldhoek voelt hierdoor een stuk intuïtiever en speelser aan. Als ik een magische klik ervaar werk ik het beeld verder uit en komen de lampen en het statief er pas bij. Dit werkt heel bevrijdend!”

En wat het doet het met je om zo door te ademen? Misschien voel je wel wat beweging en tintelingen in je hoofd? Dat is goed, geef die hersenen zuurstof, daar zijn ze blij mee!

Herken jij dat je overdag veel doet met je hoofd en minder met de rest van je lichaam bent? Ben jij benieuwd om te ervaren wat een sessie met jou kan doen? Maak een afspraak voor een kennismakingssessie van 1,5 uur voor € 90,-.

Krachtige en wijze groet,
Jessica Versluijs

0622726858
jessica@insidewisdom.nl
www.insidewisdom.nl

«
»

Laat een reactie achter